Osoby zainteresowane zamówieniem swojej pierwszej firmowej strony internetowej, lub kolejnej powinny zainteresować się kilkoma czynnikami wpływającymi na proces zamówienia, oraz elementy które powinny być uwzględnione w ofercie podczas procesu oferowania. Właściwa ocena potrzeb pozwoli zredukować koszty poboczne, oraz długofalowe w postaci kosztów utrzymania strony w przyszłości.
Przed przystąpieniem do zamówienia
Każdy zainteresowany stroną internetową, przed przystąpieniem do zamówienia powinien zadać sobie kilka pytań, które pozwolą na szybkie określenie potrzeby i unikną wielu zaskoczeń.
1. Do czego potrzebuje stronę internetową ?
Jest to zasadnicze pytanie, ponieważ strona stronie nie równa, oznacza to że jej działanie zależne jest od jej przeznaczenia. Tym samym właściwe określenie celu pozwala przygotować stronę spełniającą właściwe cele, jeżeli ma to być strona wizytówka firmy, to jasnym jest że ma prezentować w pierwszym planie samą firmę, ponieważ to ona jest przedmiotem prezentacji, kolejno kontakt z firmą jako drugi najważniejszy element strony, oraz ofertę jako uzupełnienie całości, dodatkowo warto dodać certyfikaty/referencje/galerię realizacji itp., jednak głównym celem w tym wypadku będzie prezentacja profilu firmy, a nie konkretnego produktu. Tego typu strona jest skierowana bardziej do budowania marki lub marek rozpoznawalnych, nie służy do promocji produktu a samej firmy.
Jeżeli zależy nam natomiast na promocji produktu, to on będzie tutaj priorytetem i głównym wątkiem strony internetowej, na nim skupiamy uwagę naszych odbiorców, w tym kierunku przygotowywane są treści na stronie, i cała uwag skupiana jest właśnie na tym zagadnieniu, podobnie jak w przypadku strony wizytówki pozostałe elementy są równie istotne jednak przewagę i główny wątek ma stanowić produkt.
2. Jak ma działać moja strona internetowa ?
W tej części należy skupić się na funkcjonalnościach zawartych na stronie, czyli elementach które wpływają na interakcję użytkownika z elementami strony. Elementy składowe funkcjonalności strony internetowej to między innymi możliwość edycji strony, galeria obrazów / referencji / realizacji, formularz kontaktowy, formularz zamówienia, czy nawet możliwość zakupu produktu (wdrożenie funkcji sklepowych do strony internetowej, warte rozważenia przy małej ilości produktów bez perspektywy ich wzrostu w przeciwnym razie warto rozważyć sklep internetowy). Ponadto funkcjonalność o której nikt już nie powinien zapominać i w mojej ocenie powinna być standardowym elementem każdej strony internetowej, czyli responsywność / mobilność strony internetowej, ma ona wyjątkowe znaczenie ponieważ w II kwartale 2018 roku Google uznało iż priorytetem w indeksowaniu są właśnie strony poprawnie działające na urządzeniach mobilnych (telefony, smartphone, tablety – jednak skupmy się tutaj na dwóch typach urządzeń: telefony i komputery), tym samym tworzenie stron nie wspierających tego typu rozwiązań raczej mija się z jakimkolwiek celem. Funkcje dodatkowe na stronie internetowej to także bezpośredni czat z nami poprzez specjalną platformę lub popularne kanały komunikacyjne takie jak Facebook. Do promocji i zwrócenia uwagi odbiorcy na konkretny produkt lub usługę stosowane są również okienka typu pop up (czyli wyskakujące okna informacyjne lub dialogowe), których celem jest wywołanie określonej reakcji u odbiorcy, najczęściej jest to zostawienie swoich danych lub odwiedzenie określonej podstrony z produktem, usługą lub formularzem skłaniającym do dalszego działania – jednak w ocenie czysto subiektywnej uważam to rozwiązanie za irytujące.
Podczas procesu oceny zapotrzebowania na elementy funkcjonalne na naszej stronie internetowej warto podglądać konkurencję lub inne strony nie koniecznie związane z branżą, ponieważ możliwe iż na tych właśnie stronach dostrzeżemy coś co nas może zainteresować, a czego nie braliśmy pod uwagę ze względu na brak świadomości ich istnienia.
Warto rozważyć również kwestię typów podstron występujących na naszej stronie internetowej, gdzie mamy stronę główną, rzecz jasna stanowiącą pierwszy kontakt potencjalnego klienta lub odbiorcy naszej usługi, podstrony zawierające treść nazwijmy je tutaj artykułami, podstrony typu blogowego prezentujące aktualności lub blog właśnie gdzie występuje kolejny typ podstron czyli wpis, stanowiący z jednej strony swoim wstępem element strony blogowej, oraz rozwinięciem niezależną stronę prezentującą treść. W zasadzie wszystkie obecnie występujące strony internetowe o charakterze wizytówki firmy lub produktu składają się z w/w elementów, do rzadkości należy zastosowanie bardziej rozbudowanej formy w odniesieniu do właśnie takiej strony internetowej. Zatem planując strukturę strony gdzie określamy jakie mają występować podstrony na naszej stronie www, warto też uwzględnić ich typ i przeznaczenie.
3. Czy strona ma być zoptymalizowana / SEO dla wyszukiwarek internetowych ?
Pozornie oczywista kwestia związana z budową nowoczesnej strony internetowej, jednak wpływająca na cenę samego jej powstania to optymalizacja. Aby zrozumieć czy tego potrzebujemy musimy wiedzieć czym to właściwie jest ta cała optymalizacja strony internetowej, którą w zasadzie można określić mianem SEO ponieważ: optymalizacja strony internetowej jest to takie przystosowanie / zmiana kodu strony, wielkości, szybkości wczytywania, aby była ona pozytywnie odbierana przez wyszukiwarki internetowe. W zakresie podstawowej optymalizacji skupić należy się na dostosowaniu strony do obowiązujących norm i wytycznych które nakłada sama wyszukiwarka, oczywiście wyszukiwarek jest wiele dlatego mówiąc wyszukiwarka myślimy oczywiście o google. Wyszukiwarka internetowa google dostarcza webmasterom oraz każdemu zainteresowanemu narzędzia do testowania swojej strony internetowej i wyróżniamy tutaj: test szybkości strony, test danych strukturalnych, test działania na urządzeniach mobilnych, są to trzy podstawowe testy które stanowią pewne odniesienie do dalszych prac. Zatem jeżeli dla przykładu nasza strona wczytuje się wolno tracimy podwójnie, po pierwsze ponieważ ludzie z reguły nie lubią czekać i zniecierpliwieni mogą zamknąć stronę nim ta tak naprawdę się otworzy, po drugie ponieważ wyszukiwarka internetowa w zasadzie działa tak samo, jeżeli uzna że strona wczytuje się zbyt długo, to znaczy że nie jest warta uwagi i w indeksie zostanie umieszczona zdecydowanie niżej. Dane strukturalne natomiast informują wyszukiwarkę o tym kim jesteśmy oraz opisują elementy strony, aby możliwe było ich szybkie określenie i odpowiednie zaprezentowanie w wyszukiwarce. Responsywność była omówiona wyżej, zatem jest to już jasne.
Ponadto odpowiednie dostosowanie treści, metadanych i innych elementów z treścią związanych też wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce. Zatem optymalizacja SEO jest to nie mniej nie więcej tylko przyśpieszenie i poprawienie strony, aby była przyjazna dla użytkownika i wyszukiwarki google. Czy zatem strona ma zostać zoptymalizowana ? tutaj odpowiedź należy zostawić samemu sobie ponieważ korzyści wynikające z tego działania raczej są dość wymierne.
4. Jak ma wyglądać strona internetowa ?
Nie bez przyczyny ten jakże istotny dla każdego klienta aspekt, został umieszczony w punkcie czwartym, a nie na szczycie listy, zapytać by można było dlaczego, przecież wygląd strony to podstawa, jak strona jest ładna to klienci będą chętniej do niej zaglądać i miła dla oka strona to dobra strona. Tak i nie, ponieważ aby klienci dotarli do naszej pięknej strony, najpierw muszą ją znaleść, a w tym mają pomóc powyższe elementy, oraz musimy wiedzieć jakie treści i funkcjonalności będziemy prezentować, aby wiedzieć co musimy umieścić na stronie, tym samym zaplanować ich umiejscowienie. Wyobraźmy sobie że mamy stronę internetową, projekt graficzny strony internetowej i jesteśmy już u końca procesu produkcyjnego, ale jednak chcielibyśmy dodać istotny element / funkcjonalność do naszej strony, i co w tedy ? Otóż musimy zaplanować umiejscowienie tego elementu, przebudować inne, aby uwzględnić nowy element, lub nawet przebudować znaczną część strony.
Wracając do kwestii wyglądu strony tutaj w obecnej chwili mamy dwa popularne rozwiązania:
I. To stworzenie indywidualnej grafiki dla naszej strony internetowej, jest to oczywiście proces pracochłonny który wiąże się ze zdecydowanie wyższymi kosztami, jednak pozwala nam na uzyskanie produktu skrojonego do naszych potrzeb.
II. Szablon strony, tutaj wykonujemy stronę na już przygotowanym wcześniej wyglądzie strony, co znacząco ogranicza koszty, ale też nie mamy do końca wpływu na wygląd strony ponieważ wybrany szablon może zawierać sporą część elementów które się nam podobają, ale też takie które nie do końca są dla nas dobre i pożądane.
III. Kompromis. Zaraz zaraz, miały być dwa punkty, a tutaj trzeci, o co chodzi ? Mianowicie dobrym kompromisem jest między innymi opieranie się wizualnie na stosowanych już rozwiązaniach, gdzie klient wskazuje elementy jakie chciałby aby zostały dla niego wykonane na konkretnych przykładach, a my wykonujemy szablon strony dbając przy tym o wszelkie kwestie prawne z tym związane. Zaznaczamy iż kopiowanie jest niedozwolone i nie wykonamy wiernej kopii strony o ilę zainteresowany nie uzyska na to zgody producenta. Proponowane rozwiązanie cechuje się niższymi kosztami niż grafika indywidualna, ale też większą elastycznością niż gotowy szablon.
Zatem jak ma wyglądać nasza strona ? tak jak zechcemy, jednak warto przygotować wcześniej kilka przykładów tego co nam się podoba, i tym samym pozwoli ukierunkować prace graficzne i ograniczyć czas powstawania strony.
5. Jaki adres internetowy ma posiadać nasza strona ?
Adres strony internetowej to domena internetowa, każda strona internetowa posiada swoją domenę, dlatego podczas zamówienia strony internetowej warto wskazać interesującą nas domenę. Zachęcamy do samodzielnego zakupu domen, jednak wspomagamy klienta w tym procesie. Adres strony www to podstawa, jednak pytanie brzmi jaki powinien on być, odpowiedz nie jest wbrew pozorom taka oczywista, ponieważ z jednej strony domena powinna być krótka i łatwa do zapamiętania, co jest logiczne, aby każdy nasz klient w prosty sposób mógł zapamiętać ten adres i później odwiedzić naszą stronę, to na tyle od strony estetyki, ale teraz jak to wygląda od strony praktycznej. Warto zwrócić uwagę iż adres strony może również wspomagać pozycjonowanie się strony internetowej, jeżeli adres będzie zarazem słowem kluczowym to doskonale, ale jak pogodzić jedno z drugim ? czasem się nie da, dlatego jeżeli planujemy nasz biznes wiązać z marką jaką budujemy, to domena powinna być prosta i związana z marką, natomiast jeżeli zależy nam na oferowanej usłudze lub produkcie, to należy wybrać domenę opierając się o słowa kluczowe.
6. Wybór serwera / hostingu dla naszej strony internetowej / SSL
Strona internetowa do działania poza oczywiście sobą samą, oraz domeną potrzebuje miejsca gdzie będzie się znajdować, gdzie kieruje domena czyli serwer. Na rynku znajdziemy wiele firm, jedne bardziej rozpoznawalne od drugich jednak warto zwracać uwagę na kilka kwestii:
I. Koszt zakupu i koszt odnowienia usługi – serwer podobnie jak domena jest usługą świadczoną na określony czas, zwykle jest to rok, dlatego podczas wyboru serwera należy zwrócić uwagę nie tylko na koszt rejestracji (pierwszego zamówienia usługi), ale też na koszt jej odnawiania co roku, ponieważ wiele firm kusi serwerem za przysłowiową złotówkę, jednak w rozliczeniu okazuje się iż koszt jest zdecydowanie wyższy już w drugim roku używania, niż gdybyśmy wybrali konkurencyjną ofertę.
II. Pojemność i możliwości – warto wiedzieć ile miejsca posiadamy do dyspozycji na serwerze / hostingu ponieważ będzie tam znajdowała się poza stroną, również poczta e-mail, dlatego warto wybrać usługę która posiada co najmniej kilkanaście GB, gdyż w miarę upływu czasu miejsce będzie nam potrzebne. Dodatkowo warto zwracać uwagę czy na serwerze będzie mogła znajdować się tylko jednak czy też więcej stron, ilość baz danych i technologię jakie są obsługiwane przez wybrany serwer, oczywiście jeżeli planujemy w przyszłości zbudować kolejną stronę internetową dla naszej firmy, produktu lub usługi.
III. Certyfikat SSL – ten owiany tajemnicą dla niektórych element jest to coś co w dużym uproszczeniu powoduje iż obok naszego adresu w przeglądarce wyświetla się kłódka (zielona), a od niedawna w przeglądarce Google Chrome, nasza strona nie będzie oznaczana jako Niezabezpieczona (co o dziwo większość pytanych osób odczytała jako Niebezpieczna !). W praktyce jest to element niezbędny jeżeli nasza strona ma być zgodna z RODO, a pobiera jakiekolwiek dane np. posiada formularz kontaktowy. Dodatkowo warto zwrócić uwagę iż google w myśl swojej polityki bezpieczeństwa niejako skłania nas do stosowania certyfikatu, czy wpływa to na pozycję strony, tutaj zdania są podzielone, w praktyce osobiście zauważam iż jeżeli nawet to nieznacznie. Cześć usług hostingowych / serwerów posiada w ofercie darmowe certyfikaty, zatem wybierając ich usługę nie będziemy zmuszeni do ponoszenia dodatkowych kosztów z tym związanych (oczywiście taki certyfikat nie sprawdzi się wszędzie, jednak dla strony wizytówki wystarczy w zupełności), natomiast inne firmy nie dostarczają takiego rozwiązania, jednak umożliwiają instalowanie własnych certyfikatów, należy zaznaczyć iż są też tacy którzy nie dostarczają tego typy usługi w sposób darmowy, a jedynie umożliwiają zakup certyfikatu bez możliwości samodzielnej instalacji certyfikatu od niezależnych dostawców.
Pozostałe kwestie związane z serwerem są równie istotne, jednak wymienione wyżej w mojej ocenie są najważniejsze na początek, pamiętajmy też o opiniach na temat danej usługi serweru / hostingu ponieważ część firm świadczy usługi wysokiej jakości, ale też są i tacy gdzie nasza strona będzie działać powoli i występują dość często awarie, o wsparciu technicznym również można zapomnieć, warto zwrócić na to uwagę.
Podsumowanie
Zamawianie strony internetowej to jak widać nie tylko praca samego webmastera czy agencji reklamowej, ale też samego klienta, który najpierw musi sam dokładnie wiedzieć czego potrzebuje, a jeżeli nie jest w stanie tego określić powinien skontaktować się z nami, abyśmy poprowadzili go krok po kroku w w/w procesie. Istotne są okazuje się elementy, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się bez znaczenia, a to co dla nas jest ważne schodzi na drugi plan, dlatego warto wykonać analizę przed przystąpieniem do zamówienia opierając się na radach i wskazówkach.