Prowadząc działalność gospodarczą lub świadcząc usługi na rzecz osób trzecich, wcześniej czy później musimy stanąć przed koniecznością budowy swojej strategii marketingowej w Internecie. Obecne wytyczne, pod którymi podpisuje się również firma Google, jasno wskazują, iż reklama w Internecie powinna być scentralizowana.
Rola strony internetowej w procesie centralizacji reklamy – Reklama w Internecie
- Popularne rodzaje reklamy w Internecie
- Bezpłatne formy reklamy internetowej
- Wizytówka w mapach Google
- Strona wizytówka w My Business Google
- Fanpage Facebook i konta społecznościowe
- Marketing szeptany
- Portale ogłoszeniowe
- Płatne formy reklamy internetowej
- Google Ads
- Reklamy w mediach społecznościowych Facebook itp.
- Artykuły sponsorowane
- Na czym polega proces centralizacji reklamy w Internecie
- Jaką rolę w reklamie internetowej pełni strona internetowa
- Korzyści z centralizacji reklamy i podsumowanie
Popularne rodzaje reklamy w Internecie
„Reklama dźwignią handlu”. – Wszystko wskazuje na to, że ten stale powtarzany zwrot nie traci na wartości pomimo upływu lat. Obecnie wyróżniamy wiele rodzajów reklamy. W tym artykule skupimy się jednak na reklamie internetowej. W dobie nowoczesnych technologii i wszechobecnych telefonów komórkowych, każda osoba poszukująca usługi, sięga po swój smartphone i dociera do interesujących ją produktów lub usług bezpośrednio przez wyszukiwarkę internetową. Nie jest tajemnicą, iż większość telefonów dostępnych na rynku wyposażona jest w system operacyjny Android. Stoi za nim światowy gigant internetowy, czyli firma Google. Nie dziwi zatem fakt, że domyślną wyszukiwarką jest właśnie Google. Jest ona integrowana w telefonie poprzez Asystenta Google, Mapy Google i wreszcie samą wyszukiwarkę Google poprzez przeglądarkę Chrome.
W Internecie możemy napotkać różne rodzaje reklamy internetowej, są to między innymi:
- reklamy płatne,
- artykuły sponsorowane,
- akcje promocyjne,
- aktywność na różnego rodzaju portalach społecznościowych i serwisach internetowych.
Zatem, jeżeli chcesz zaistnieć w sieci, musisz zdecydować jakie opcje reklamy chcesz w tym celu wykorzystać.
Bezpłatne formy reklamy w Internecie
Reklama w Google Moja Firma
Mając na uwadze wcześniejszą dygresję dotyczącą telefonów komórkowych, tudzież smartphonów, warto początkowo skupić się na usłudze, jaką oferują Mapy Google. Wbrew twierdzeniom wielu firm, które polują na osoby nieposiadające wiedzy w tym zakresie, usługa ta jest w pełni darmowa. Możemy za jej pośrednictwem w panelu Google Moja Firma, stworzyć i spersonalizować własną wizytówkę. Pojawi się ona bezpłatnie w mapach Google. Warto pamiętać o tej możliwości. Większość z nas w poszukiwaniu usługi lub produktu sięga po telefon, który wyświetla wyniki wyszukiwania właśnie w oparciu o mapy Google i naszą lokalizację. Wizytówka Google wyświetla takie informację jak: nazwę, numer telefonu, adres strony internetowej, opis, godziny otwarcia, lokalizację, logo, zamieszczone zdjęcia, naszą ofertę oraz krótkie wpisy.
Strona internetowa w Google Moja Firma
Google Moja Firma posiada jeszcze jedną interesującą funkcję. Powinny się na niej skupić osoby, które nie posiadają jeszcze swojej strony internetowej, i z jakichś przyczyn na chwilę obecną takowej nie będą budować. Opcja ta to wizytówka www Google. Tak najprościej można określić funkcję, dzięki której w intuicyjnym kreatorze, możesz samodzielnie stworzyć prostą stronę internetową w domenie Google. Jest to dobre rozwiązanie dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z marketingiem internetowym.
Reklama w mediach społecznościowych Facebook
Reklama powinna trafiać do dużej ilości potencjalnych odbiorców. Dlatego też nikogo nie powinna zdziwić kolejna propozycja, jaką są media społecznościowe. To właśnie te portale skupiają całą rzeszę ludzi, którzy są mniej lub bardziej świadomi, iż mogą stać się Twoimi klientami. Tym samym warto stworzyć fanpage na Facebook oraz konta w innych portalach społecznościowych (Instagram, Twitter itd.) gdzie będziesz w stałym kontakcie ze swoimi klientami.
Marketing szeptany
Czym byłby Internet bez tzw. szeptanki? Możesz polecać swoje usługi lub produkty na forach, lub grupach tematycznych. Zachęcać ludzi do zapoznania się z nimi oraz wskazywać, dlaczego Twój produkt lub usługa jest lepsza od konkurencji. Ta forma reklamy jest jednak dość kontrowersyjna, gdyż w łatwy sposób można stać się spamerem lub persona non grata w wielu miejscach. Dlatego piszmy z głową i nie bądźmy nachalni.
Reklama w portalach ogłoszeniowych
Ostatnią darmową formą reklamy w Internecie, o której wspomnę w tym artykule, są wpisy na portalach ogłoszeniowych. Jest to prosta i znana forma. Może stać się doskonałym uzupełnieniem Twojej kampanii. Umieszczanie ogłoszeń w tego typu portalach pozwala dotrzeć do szerszego grona odbiorców oraz stałych bywalców tych stron oraz zdobyć nowych klientów.
Płatne formy reklamy w Internecie
Skoro mamy do dyspozycji darmowe metody reklamy w Internecie, to muszą być również i takie, za które należy zapłacić. Oczywiście efekt końcowy zarówno płatnej, jak i darmowej reklamy zależny jest od wielu czynników. Dlatego też podczas prowadzenia kampanii reklamowej należy wykorzystywać wszelkie dostępne środki, zachowując przy tym rozsądek, oraz trzymać się ustalonego planu działania.
Google Ads – reklama w wyszukiwarce Google
Jeżeli opisujemy reklamę płatną w sieci Internet, to Google Ads (dawniej Google AdWords) musi znaleźć się na początku tej listy. Skoro dawniej w gazetach możliwe było wykupienie miejsca na reklamę, to dlaczego w wyszukiwarce miałoby być inaczej? Google oferuje możliwość promowania swojej firmy, produktów i usług w wyszukiwarce. Jednak Google to nie tylko wyszukiwarka, ale również YouTube, Google Maps oraz inne usług Google. We wszystkich tych miejscach można wyświetlić reklamę. Czy jednak to wszystko, co możemy zrobić? Otóż nie! Portale lub inne strony internetowe często udostępniają miejsce, w którym możliwe jest wyświetlanie reklam poprzez Google Ads.
Reklama w mediach społecznościowych Facebook
Kolejną z możliwości płatnej reklamy w sieci jest reklama w portalach społecznościowych. Najpopularniejszą siecią tego typu jest Facebook. Umożliwia on tworzenie kampanii reklamowych oraz prezentację płatnych reklam na swoim portalu. Reklamy te pojawiają się wielu miejscach, dlatego nie sposób uniknąć z nimi kontaktu. Stworzenie prostej kampanii nie jest skomplikowane. Wystarczy określić budżet, grupę odbiorców oraz kilka innych parametrów reklamy. Opcja ta jest dostępna w postaci prostego kreatora, który krok po kroku przeprowadzi Cię poprzez proces konfiguracji kampanii reklamowej.
Artykuły sponsorowane
Zawsze możemy podnieść wiarygodność swojej firmy w sieci poprzez wykorzystanie artykułów sponsorowanych. Są to przygotowane na nasze zlecenie materiał w postaci artykułu lub wywiadu. Mają one na celu poinformować klienta o naszej ofercie, lokalizacji, jak również atrybutach wyróżniających naszą działalność na tle konkurencji. Artykuły sponsorowane mogą dotyczyć produktów i usług, które sprzedajemy, natomiast rzadziej samej firmy jako dystrybutora danego dobra.
Czym jest proces centralizacji reklamy w Internecie?
Wszelkie działania, jakie podejmujemy w celu promocji naszej firmy, dążą do określonego celu, którym jest pozyskanie nowych odbiorców. Centralizacją tych działań jest określenie punktu skupiającego wszystkie elementy kampanii reklamowej w jednym miejscu. Najczęściej punktem zbiorczym naszej kampanii jest strona internetowa. Dlatego tak ważne jest posiadanie własnej strony internetowej. To właśnie ona będzie skupiała wszystkie działania reklamowe, jakie wykonujemy. Bezpośrednio na stronie internetowej możemy przedstawić szczegółowe informacje na temat firmy, pełną ofertę oraz zachęcić klienta do działania poprzez kontakt mailowy lub telefoniczny.
Dodatkowym atutem jest możliwość zainstalowania na stronie elementów zliczających ruch. Pozwala ona na analizę reakcji odbiorców wywołanych reklamą w Google Ads, Facebooku lub w innych źródłach. Analiza taka jest uzyskiwana poprzez gromadzenie informacji na temat kliknięć pochodzących z różnych źródeł, które są następnie zliczane na stronie internetowej.
Jaką rolę w reklamie internetowej pełni strona internetowa?
Najważniejszą! Strona internetowa jest główną formą reklamy w Internecie. Na długo przed powstaniem innych usług była jedną z nielicznych form publikacji swojej oferty w sieci Internet. Dlatego warto zainwestować w odpowiednią stronę internetową, gdyż wszyscy klienci wcześniej lub później trafią właśnie na nią.
Zatem główna rola strony internetowej to skupianie wszystkich form reklamy w jednym miejscu oraz wywołanie reakcji naszych klientów, na których nam zależy takich jak kontakt, dokonanie zakupu, lub inna forma interakcji.
Korzyści z centralizacji reklamy – podsumowanie
Niewątpliwą korzyścią z centralizacji reklamy na stronie internetowej jest pełna kontrola skuteczności poszczególnych jej form. Pozwala ona określić które reklamy w sieci przynoszą nam wymierne korzyści, które natomiast lepiej sobie darować, aby skupić się na tych ważniejszych. Ponadto dzięki tej formie reklamy mamy pełną kontrolę nad aktualną ofertą i treścią, jaką chcemy przedstawić naszemu klientowi. Dzięki niej jesteśmy w stanie w pełni zapanować nad zawartością strony internetowej, natomiast nad wszystkimi wpisami reklamowymi w sieci już nie koniecznie.
Zatem strona internetowa jako miejsce, które skupia wszystkie formy reklamy jest niezwykle istotna i warto tym samym prowadzić w taki sposób kampanię reklamowe, aby to właśnie strona www była jej sercem.