Sprzedaż w Internecie to nowoczesna forma dostawy produktów dla klientów. Jak rozpocząć swoją przygodę z ecommerce czyli handlem w Internecie, dowiesz się z tego artykułu.
Jak zacząć sprzedaż w Internecie – własny sklep internetowy
Planujesz handel w Internecie? Jest to pomysł na nowy biznes, a może chcesz rozszerzyć swoją ofertę dla nowej grupy potencjalnych odbiorców. Dowiedz się krok po kroku jak zbudować własny sklep internetowy, oraz co potrzebujesz, aby plan zakończył się sukcesem.
- Plan marketingowy
- Zakup domeny i wybór serwera / hostingu
- Projekt wizualny sklepu internetowego, oraz określenie układu
- Wdrożenie produktów, kategorii i opisów
- Optymalizacja
- Łączenie z platformami sprzedażowymi
- Przygotowanie do reklamy internetowej
Plan marketingowy
Przed przystąpieniem do prac związanych z budową sklepu internetowego, warto stworzyć plan marketingowy. Uwzględnij w nim swoje działania krok po kroku, które będą następowały na etapie tworzenia sklepu www, oraz tuż po jego publikacji.
Dzięki planowi marketingowemu, będziesz w stanie przygotować swoją kampanię reklamową, której celem będzie ściągnięcie potencjalnych klientów już w dniu premiery, lub nie długo po niej.
Internet słynie ze zdania „Nie ważne jak o Tobie mówią, ważne że mówią”. W tej sytuacji może nie dosłownie należy traktować tą frazę, jednak częściowo warto z niej skorzystać. Na początku musisz poinformować szerokie grono potencjalnych klientów o fakcie powstawania lub powstania sklepu internetowego. Najlepiej sytuację tą nagłośnić w mediach społecznościowych, wśród znajomych i ich znajomych.
Następnie zaplanuj budżet na reklamę w mediach społecznościowych i Google Ads. Rozwiązanie to pozwoli na dotarcie do klientów, nim ci zaczną znajdować Cię sami.
Budowa sklepu internetowego i jego plan
Zaplanuj dokładnie jakie kategorie produktów pojawią się w Twoim sklepie internetowym ( ich strukturę). Musisz zdecydować, które z nich są na tyle istotne aby je wyeksponować, a które mniej ważne. Następnie przygotuj listę produktów i zaplanuj promocje.
Zakup domeny i wybór serwera / hostingu
Podstawą funkcjonowania sklepu i strony internetowej jest jego adres (domena i serwer), czyli miejsce gdzie znajdują się pliki.
Domena powinna być prosta i łatwa do zapamiętania. Unikaj stosowania myślników, lub długich nazw. Postaraj się postawić na miejscu potencjalnego klienta, i zadaj sobie pytanie, czy Ty jesteś w stanie zapamiętac ten adres?
Adres internetowy pozostanie z Tobą na zawsze (przynajmniej tak powinno być), dlatego przemyśl go w każdym calu. Jeżeli planujesz stworzyć rozpoznawalną markę, rozważ domenę z nazwą swojej firmy.
Kolejnym etapem jest wybór serwera. Na początek przy małym ruchu, wystarczy zapewne niewielki hosting. Zaplanuj odpowiednią ilość miejsca, aby zmieścić na nim nowe zdjęcia produktów, oraz odpowiednią przestrzeń na skrzynkę mailową.
Serwer można zmienić w każdej chwili, jednak nie jest to proces darmowy, i może wiązać się z utratą wiadomości mail (w zależności od wybranego rozwiązania).
Projekt wizualny sklepu internetowego, oraz określenie układu
Skoro masz już plan działania, adres i serwer, czas zaplanować wygląd swojego sklepu internetowego. Sam w procesie tworzenia stron i sklepów internetowych mocno kieruje się wyglądem logo, które musi współgrać z całością szaty graficznej.
Zatem zleć wykonanie logotypu, lub wykonaj go samodzielnie, jednak tutaj kieruj się podobnymi zasadami jak przy wyborze domeny. Logo ma w przyszłości ewoluować, a nie eksplodować. Nawet korporacje z czasem zmieniają swoje logotypy, jednak robią to drobnymi krokami.
Kiedy masz już wybraną kolorystykę (podyktowaną zwykle logotypem) czas zastanowić się nad wyglądem sklepu. Czy ma być on nowoczesny, czy klasyczny, rozbudowany czy minimalistyczny.
W dużej mierze produkty determinują wygląd sklepu, ponieważ ich typ i ilość wpływają na funkcje jakie pojawią się choćby w elementach służących do sortowania.
Zaplanuj zatem:
- Nagłówek, czyli miejsce z logotypem, menu i przyciskami do koszyka i konta użytkownika.
- Menu – sam układ i zawartość menu.
- Sekcję główną – w której zachęcisz klienta do zapoznania się z ofertą.
- Sekcję oferty – gdzie przedstawisz, co masz do zaoferowania swojemu klientowi.
- Sekcję aktualności – gdzie udostępnisz bieżące informacje i porady dla swoich odbiorców.
- Oraz stopkę – w której umieścisz linki do najistotniejszych miejsc w sklepie i dane kontaktowe.
Ponadto plan sklepu internetowego powinien zawierać:
- Wygląd zakładki tekstowej.
- Kategorię produktów.
- Kartę produktu.
- Koszyk i formularz zamówienia.
Wszystkie te elementy w sumie składają się na estetykę i funkcjonalność sklepu internetowego.
Po określeniu powyższych elementów, grafik na podstawie ogólnego szablonu wykona projekt, a webmaster go wdroży do systemu CMS.
Wdrożenie produktów, kategorii i opisów
Jeżeli mowa o wdrożeniach, najważniejszymi elementami w gotowym sklepie będą oczywiście kategorie i produkty.
Podczas tworzenia kategorii zastanów się dokładnie, które z nich będą głównymi kategoriami, a które podkategoriami. Pamiętaj również iż każda kategoria musi posiadać opis, określony według zasad SEO. Możesz determinować zawartość na podstawie konkurencji, jednak lepiej skorzystać z pomocy osoby z wiedzą i dysponującą dostępem do odpowiedniego oprogramowania, celem określenia właściwych parametrów treści.
Skoro masz już strukturę, czas wdrożyć produkty. Szczytem szczęścia dla pozycjonera będzie moment, w którym klient wdroży produkty z indywidualnymi opisami. Każdy produkt musi posiadać estetyczne zdjęcie, opis, oraz nazwę i cenę. Atrybuty pomogą w sortowaniu produktów za pomocą filtrów.
Nie zapomnij o dodaniu regulaminu i polityki prywatności!
Poinformuj też swoich klientów o sposobach płatności i wysyłki, jak również kosztach z tym związanych. Klient doinformowany, nie będzie czuł się oszukany, jeżeli wypełni formularz zamówienia, i koszt dostawy okaże się nieprzyjemną niespodzianką.
Optymalizacja
Jesteśmy już u końca tworzenia sklepu, w zasadzie może on już sprzedawać, gdyż posiada wszystkie elementy, które są wymagane do tego zadania. Warto jednak zadbać o optymalizację treści i szybkości jaką powinien mieć sklep internetowy.
Optymalizacja pomoże w dwóch kwestiach:
- Użytkownik będzie czuł się komfortowo, przeglądając zawartość jaką posiada sklep internetowy bez zbędnej zwłoki i oczekiwania.
- Wyszukiwarka Google doceni nasze starania wyższą pozycją w wynikach wyszukiwania.
Optymalizacja w zasadzie składa się z dwóch elementów w tym wypadku:
- Optymalizacja treści, odpowiednio przygotowane nagłówki, treści, oraz odpowiednia ilość opisów, wartościowych i rzeczowych.
- Optymalizacja wydajności, która pozwoli na szybkie działanie sklepu na np. urządzeniach mobilnych tj. smartphone.
Spełnienie wszystkich tych zaleceń jest już prostą drogą do sukcesu. Prostą nie oznacza, iż krótką, ponieważ na efekty należy poczekać. Zależne to jest w dużej mierze od algorytmu Google, tego jak szybko zaindeksuje nasz sklep internetowy, oraz jak go zakwalifikuje.
Ten proces w zasadzie nie kończy się nigdy, ponieważ jeżeli chcemy uzyskać, i co ważne utrzymać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, musimy na bieżąco optymalizować zawartość jaką posiada sklep internetowy.
Łączenie z platformami sprzedażowymi
Sprzedaż w Internecie wymaga od nas sporo zaangażowania, której wynikiem jest obecność w wielu miejscach. Na początek Twój sklep internetowy nie będzie widoczny w wielu miejscach, dlatego rozważ połączenie go z platformami sprzedażowymi.
Możesz skorzystać z dodatków, które zintegrują dwukierunkowo Twój sklep internetowy z popularnymi portalami aukcyjnym, porównywarką cen, lub portalami ogłoszeniowymi.
Dzięki takim praktykom, twoje produkty pojawią się w wielu miejscach, natomiast sprzedaż będzie kontrolowana w jednym miejscu, czyli w sklepie internetowym.
Przy sprzedaży internetowej w Polsce warto rozważyć integrację z: Allegro, Ceneo, oraz wykupienie reklamy Google Ads dla produktów.
Przygotowanie do reklamy internetowej
Reklama produktów możliwa jest za pomocą Google Zakupy, gdzie niejako integrujemy nasz sklep internetowy z wyszukiwarką Google, prezentując bezpośrednio w wynikach wyszukiwania dostępne produkty.
Obecnie reklama w Google Zakupy jest jedną z najpopularniejszych form, ponieważ umożliwia porównywanie cen i dotarcie do klienta bezpośrednio z wyszukiwarki Google. Jest to jednak reklama płatna.
Poza tą formą reklamy możliwe są standardowe reklamy Google Ads, które powodują wyświetlanie linku do naszego sklepu w wynikach wyszukiwania dla określonych fraz, które wpisze potencjalny klient.
Warto rozważyć również reklamę w mediach społecznościowych.
Finalnie forma reklamy zależna jest od asortymentu jaki posiadamy, oraz grupy odbiorców, do których chcemy dotrzeć.
Podsumowanie
Stworzenie własnego sklepu to wbrew pozorom, nie jedynie praca programisty i agencji reklamowej, ale pomysł, który należy odpowiednio dopracować. Plan działania, który musi zostać przygotowany przed przystąpieniem do pracy, aby wyznaczyć konkretny cel w kierunku którego idziesz.
My natomiast możemy pomóc Ci zrealizować Twój pomysł i stworzyć sklep internetowy właśnie dla Ciebie.