Firma w mapach Google jest jednym z podstawowych miejsc do prezentacji swojej działalności. Ta darmowa usługa od Google często jest obiektem oszustw i prób naciągnięcia osób z poza branży IT.
Jeżeli posiadasz swoją działalność gospodarczą, podstawą jest oczywiście stworzenie strony internetowej, własnego adresu e-mail, ale również wizytówki w mapach Google. Mapy Google prezentują lokalizację Twojej firmy, podstawowe informacje takie jak adres strony internetowej, numer telefonu i adres e-mail.
Firma w mapach Google – oszustwo w darmowej usłudze
Nie od dziś kreatywność wszelkiego rodzaju firm, osiąga zenit w Internecie. Darmowe usługi lub programy są przepakowywane i sprzedawane za często nie małe pieniądze.
Co znajdziesz w tym artykule:
- Firma w mapach Google – oszustwo w darmowej usłudze
- Jak przebiega proces oszustwa na „mapy Google”
- Jak bronić się przed oszustwem na „mapy Google”
- Co może kosztować na mapach Google
Na wstępie warto zaznaczyć jedną podstawową rzecz, wizytówka w mapach Google, jak i usługa Google Moja Firma w chwili tworzenia tego artykułu są usługami darmowymi. Firma Google nie pobiera opłat za rejestrację, prezentację i abonamentu za korzystanie z w/w usługi.
Niemniej jednak często spotykam się z telefonami od klientów oraz wpisami w sieci dotyczącymi zgłoszeń od firm, które informują o rzekomo wygasającej usłudze prezentacji firmy w mapach Google i proponują odpłatny abonament. Usługa ta ma zapewnić działanie wizytówki na dwa, trzy albo więcej lat. W ramach usługi często firmy obiecują usuwanie negatywnych opinii oraz zarządzanie profilem.
Zapewne dla wielu z was to brzmi całkiem znajomo, część z was nie wykluczone iż dała się skusić tej jakże niezbędnej usłudze, ponieważ kto chciałby zniknąć z map Google?
Oferta ta jest wątpliwa pod kątem etycznym w zasadzie z jednego względu. Telefonicznie konsultant przedstawia usługę, która wprowadza nas w błąd. Ponieważ nie oferuje jasnej i klarownej oferty na np. prowadzenie profilu firmy w mapach Google, a wręcz wskazuje, iż bez dokonania tej opłaty stracimy już istniejącą wizytówkę. Często takie osoby podają się za pracowników Google!
Jak przebiega proces oszustwa na „mapy Google”
Sam proces wyszukiwania potencjalnej ofiary w oszustwie jest dość prosty. W pierwszej kolejności pozyskiwany jest nasz numer telefonu, co już na tym etapie jest niezgodne z RODO ponieważ większość z nas nigdy nie wyraziła zgody na marketing telefoniczny przez firmę, która do nas dzwoni.
W dalszej części odbierając telefon rozmowa przebiega w taki sposób, aby:
- Przekonać nas, iż rozmawiamy z pracownikiem Google lub firmy działającej w jej imieniu
- Przekazana zostaje nam oferta, dotycząca przedłużenia wyświetlania firmy w mapach Google
- Zostajemy zastraszeni poprzez informację, iż w razie braku wpłaty, nasza wizytówka przestanie istnieć i jest to niezbędne do jej dalszej egzystencji.
Jak zatem bronić się przed oszustwem na mapy Google
Kilka prostych kroków pozwoli nam ustrzec się przed potencjalnym oszustem oraz zabezpieczyć swoje interesy w przypadku wprowadzenia w błąd.
Oczywiście większość z osób, które odbierają tego typu telefony, to specjaliści w swojej branży, jednak nie koniecznie posiadają one wiedzę w zakresie działania i kosztów usług dostarczanych przez Google. Właśnie z tego względu ten typ oszustwa jest tak skuteczny, ponieważ w mojej ocenie działa na zasadzie zastraszenia potencjalnego klienta możliwością utraty swojej wizytówki.
- Po pierwsze, warto nagrywać wszystkie rozmowy z konsultantami, jeżeli firma jest uczciwa i rzetelna nigdy nie odmówi nagraniu rozmowy.
- Po drugie warto dopytać się z kim mamy do czynienia, jaką firmę reprezentuje dzwoniący do nas konsultant.
- Po trzecie domagajmy się konkretnych deklaracji, co otrzymamy w ramach oferty.
Jeżeli mimo wszystko mamy wątpliwości, zawsze możemy poprosić o oddzwonienie w późniejszym terminie, natomiast w tym czasie możemy skontaktować się ze wsparciem klienta Google, który poinformuje nas czy oferta jest typowym oszustwem, czy też nie.
WAŻNE! Zapytaj konsultanta czy posiada dostęp do waszej wizytówki w mapach Google. Jeżeli odpowie negatywnie, dopytaj jak zatem chce realizować usługę bez możliwości zarządzania wizytówką.
Do zarządzania wizytówką jaką ma firma w mapach Google, konieczny jest dostęp do usługi Google Moja Firma. Właśnie w tym miejscu możemy dodawać, edytować i usuwać informacje umieszczone w naszej wizytówce. Po zalogowaniu się do usługi Google Moja Firma w menu Użytkownicy możemy zapoznać się z listą osób i użytkowników, którzy mają dostęp do naszej wizytówki.
Firma w Mapach Google – Co może kosztować na mapach Google?
Powyższe metody działania dotyczą nie uczciwych praktyk ze strony firm, które podszywają się pod pracowników Google, za co jednak firma reklamowa lub marketingowa może domagać się płatności?
- Utworzenie wizytówki w Google Moja Firma – jeżeli nie potrafisz lub nie chcesz stworzyć samodzielnie wizytówki firma w mapach Google, możesz zlecić tego typu usługę. Pomimo iż sama usługa jest darmowa czas pracownika, który skonfiguruje ją za nas już niestety nie jest darmowy. Usługa ta trwa zazwyczaj od kilku minut do nawet kilkudziesięciu. Na tym etapie dodawane jest logo, zdjęcia tła i firmy, tworzony jest opis i dodawane informacje na temat firmy i jej oferty. W zależności od ilości materiałów jakie mają zostać dodane, różny jest koszt usługi. Sam niejednokrotnie informuje klientów iż mogą tego typu usługę wykonać samodzielnie, i wolna jest ona od wszelkiego rodzaju opłat abonamentowych.
- Dodawanie i prowadzenie wpisów. Podobnie jak fanpage, wizytówka w Google Moja Firma, czyli wizytówka jaką ma firma w mapach Google umożliwia dodawanie wpisów, nowości oraz informacji. Możesz zatem zlecić prowadzenie tych wpisów w ramach obsługi wizytówki, koszt zależny jest od ilości wpisów oraz ich złożoności.
- Nadzór nad wizytówką – w wielkim w skrócie polega na nadzorowaniu stanu technicznego wizytówki, odpisywaniem na pytania zadane przez klientów, oraz inne elementy uzgodnione z wykonawcą.
Zatem wszelkiego rodzaju usługi odpłatne świadczone przez różne firmy polegają na prowadzeniu wizytówki poprzez jej nadzorowaniu, odpisywaniu na pytania i komentarze oraz dodawaniu nowych treści. Oferta tego typu skierowana jest do osób, które nie chcą, nie potrafią lub nie mają czasu na realizowanie tego typu działania we własnym zakresie.
Firma w mapach Google również posiada ofertę płatną w zakresie wizytówki Google Moja Firma, polegającą na płatnym reklamowaniu wizytówki w mapach Google. Usługa jest świadczona w ramach usług reklamowych Google Ads.
Podsumowanie i wnioski
Opłaty wynikające z prowadzenia wizytówki Google Moja Firma, czyli wizytówki w mapach Google zależą od nas samych. Sama wizytówka może być bezpłatna i nikt nie ma prawa pobierać od nas żadnych opłat abonamentowych. Natomiast jeżeli zlecamy obsługę wizytówki polegającą na jej prowadzeniu, dodawaniu wpisów oraz obsłudze, musimy się liczyć z opłatą. Płatna jest również reklama Google Ads. Jeżeli usłyszysz w telefonie informację iż Twoja wizytówka w mapach Google wygasa najlepiej rozłącz się, ponieważ najpewniej jest to próba oszustwa.